Let větroněm, aneb Blaník není jen hora

7. května 2007 v 11:38 | JR |  Fotoreportáže
Je to sice už skoro měsíc, ale připadá mi nespravedlivé, abych zde zapomněl vyjádřit svůj dík panu DJ, za zorganizování naší plachtařské premiéry.

Fotky se mi sice moc nepovedly, jejich zmenšení a následné úpravy dopadly ještě mnohem hůř, no ale zde mají formu ryze dokumentační, tak je tak prosím s trochu shovívavosti berte.
Do nebe jsme se bezmotorově poprvé vznesli na letišti Skláře u Mariánských Lázní a to s pomocí navijáku, tedy jaksi "vystřeleni" na vlečném laně. Naviják obsluhoval sám pan DJ. My jsme tam nějakou dobu pobyli s ním, a sledovali několik startů včetně aerovleku (druhá, poněkud dražší, možnost jak dostat větroň do vzduchu).
Takto vypadá aerovlek. Na pilota vlečného letadla pan DJ neustále nadával, protože prý plýtval palivem.
Během stručné instruktáže o bezmotorovém létání jsem pochopil, že je to především otázka trpělivosti. Buď chytnete stoupavou termiku, nebo máte smůlu a prostě klesáte a klouzáte k zemi. Žádné velké "výlety" do okolí se nekonají, pokud nemáte dostatečnou výšku. Klidně se vám tak může stát, že jste celý den na letišti, do vzduchu se dostanete jenom jednou a to na pět minut. To je asi extrém, ale určitě se to stát může. Létání na větroních tedy není pro netrpělivé nátury (jako jsem já).
Po nějaké době přišla naše chvíle, přemístili jsme se k větroňům a já vyrazil do vzduchu jako první (samozřejmě s pilotem-instruktorem za zády). Napřed mne navlékli do padáku, zcela zbytečně, protože z výšky, do které jsme se dostali (max asi 300 m) by se asi bezpečně vyskočit nedalo, ale takové jsou předpisy. Pak jsem musel svou objemnou tělesnou schránku nasoukat do kabiny dvoumístného Blaníku, a sice na místo vpředu, abych viděl všechno pěkně z první ruky.
Start na laně je celkem rychlý, frčíte nahoru jako na horské dráze, což je zkušenost, kterou dobře znám a mám s čím srovnávat, tohle je hodně podobné.
Pohled na letiště shora
Vzduch kolem jemně svištěl , krapet to "drncalo" ale bylo to krásné. Udělali jsme takové kolečko nad letištěm a hurá na přistání.
To jsou Mariánky
Pohled přímo z kokpitu
Gabča, která původně letět nechtěla, se nakonec nechala zlákat a nasedla rovněž.
Při startu měla sice ještě hrůzu v očích....
pak se ale odlepila od země a užívala si to, stejně jako předtím já.
Zde vzduchoplavkyně po šťastném návratu.
Ještě jednou tedy velký dík panu DJ za svezení, už se těším, až si to zopakujeme a nejlépe, až nás do oblak vezme on sám!
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 lékarník MB lékarník MB | 7. května 2007 v 15:55 | Reagovat

Jo, jo ...... pohyb je to ladný a to ticho podmanivé, ale motor je přece jen sichr - alespoň pro nás nešiky, co neumíne najít ta místa, kde se to zrovna "utrhlo" nebo, kde si vás mrak "vycucne" do výšky jako vysavač.

Mimochodem Mariánky mívaly status mezinárodního letiště (a taky zde byla tuším JG 27)

2 Proky Proky | E-mail | Web | 7. května 2007 v 21:17 | Reagovat

Pekny clanecek, asi bych se uz nebal :)

PS: Jeste jsem bez vrtule taky neletel...

3 jm jm | Web | 8. května 2007 v 8:19 | Reagovat

Moc hezký fotky!

4 JR JR | Web | 9. května 2007 v 7:25 | Reagovat

Lékárník: máš pravdu, motor je fajn, ale zase tomu chybí ta elegance. No ale pro srovnání sem "prdnu" ještě reportáž z toho našeho letu. Ten si to rovněž více než zaslouží.

5 DJ DJ | 9. května 2007 v 21:37 | Reagovat

ÓOOOOOO, blogy jaksi zanedbávám, ale toto, no toto. Zde se píše pochvalně o mé osobě.

Abych to převedl do češtiny, chudák pan JR a parnterka doplatili na nešvary plachtařů aeroklubu KV tj. časová nespolehlivost a byli nuceni vyčkávat. V jiných dnech není problém provést let na počkání, ale takto z úpočátku sezóny je ještě dost žáčků a nadržených pilotů, to víte, zima byla krátká, ale byla.

Ad 1) - nenadával jsme na plýtvání palivem, ale vlastně se to tak dá chápat. Kamarád vlekající druhý den dosahoval polovičních časů. Ve chvíli, kdy vlek stojí přes 3,5 kKč za hodinu.... se to pozná.

Ad 2) - padák by pomohl, aspoň to musím veřejně prohlašovat :o)

Ad3) - předpis padák pro lety po okruhu nepožaduje, připouštím, že nepsrávná info je ode mne

Ad4) Výborný fotky, já nidky ze svého létání takové neměl, protože jsme se soustředil vždy na něco jiného než focení :o)))

Ad5) Svezu, strašně rád, příští rok to už půjde, předpisově to bude již letos, ale chci si před převzetím odpovědnosti ještě něco nalétat. To si pak dáme aerovlek a polétáme v termice, to pak pytlík se sebou. To se dělá špatně každému, kdo nepilotuje. Mne například onehdy pozvracel i instruktor.

Ad6) O víkednu jsme zjistil, že LKMR - Mariánky, byly po Ruzyni největším evropským letištěm - za první republiky. Viděl jsem fotky, základy budov, válka holt dokonala své dílo. Kam se hrabal Cheb, o kterém si všichni myslíme, jak je to významné letiště.

Ad7) Někdy se člověk nevznese vůbec a je 4 dny na letišti, jako třeba já od soboty do úterka. Prostě, když není počasí, dost lidí, suchá dráha...to máte, naviják, lana, naftu, startéra, navijákaře....

Pane JR, díky za pěknou reportáž, ta fotka s Moranem (vlečnou) je výborná.

A na závěr! Motor v letadle je blbost! :o)))) Te rozdíl mezi bezmotorovým letem a motorovým je tak zásadní, že se jedná o dvě neporovnatelné disciplíny a nechci vyvolávat flame :o)

6 DJ DJ | 9. května 2007 v 21:38 | Reagovat

A oceňuji, že byla zachována má anonymita! ;)

7 JR JR | Web | 9. května 2007 v 22:34 | Reagovat

DJ: týbrďo! vyhráls nevyhlášenou soutěž o nejdelší komentář, inu je vidět, že jsem zasáhl citlivé téma.

Musím říci, že i na těch pět minut neustále vzpomínám a říkám si, jak to vlastně bylo úplně jiné, než jsem si to představoval jako "malej" kluk (někdy v prváku na gymplu, kdy můj zájem o letadla tak nějak vrcholil). Byla to tak trochu deziluze, jelikož jsem si od toho sliboval daleko větší volnost, ale to bude právě asi tím, že to nebylo s aerovlekem. Musím říci, že v porovnání s tím je ultralight pohoda, ale je to asi fakt nesrovnatelné. No ostatně zítra o tom plánuji další minifotoreportáž.

A vůbec, objevil jsem dalších několik velevýznamných témat, která je třeba na blogu uvést, takže čtenáři (všichni čtyři) těšte se!

8 lékarník MB lékarník MB | 10. května 2007 v 16:02 | Reagovat

To DJ. Já taky uznávám nespornou poetiku téměř lilienthalovského způsobu létání. Jenže ta vrtule z toho éra dělá skutečný dopravní prostředek méně závislý na rozmarech počasí.

V Plzni Letkově se mezi piloty větráků traduje legenda o jakémsi pověstném přeletu za ideálních podmínek z Letkova až do Popradu (jméno pilota jsme zapomněl, ale klidně mu říkejme Cimrman) .  Od té doby je Poprad vysněnou metou všech letkovských. Vždy při příznivé konstelaci meteorologických podmínek se bezmotoroví Ikarové z Letkova s nadějí vznesou do vzduchu směrem k Tatrám, aby se pak o pár minut pozdeji na frekvenci téhož letiště ozvalo "přijeďte mě sebrat na pole u Rokycan".

9 jm jm | Web | 10. května 2007 v 16:10 | Reagovat

MB: :-))))))))

Vzdáleně mi to - ve vší skromnosti - připomíná legendu, kterou jsem viděl asi na všech českých rozhlednách a ta zní všude shodně: za dobrého počasí bývá vidět Snežka a jsou zprávy, že byly pozorovány i Alpy.

Myslím, že Cimrman cestou do Popradu z toho větroně taky ty Alpy musel vidět...

10 DJ DJ | 10. května 2007 v 22:56 | Reagovat

Jestlipak víte, že s větroněm je světový rekord více než 3kkm?
O tom Popradu jsem slyšel a není to nic výjimečného, tedy mezi borci. Já jsem potšr a ještě jsem sám v poli neseděl. Plánuju to letos. :)

A k té vrtuli... to je právě ta rozdílnost dimenzí, já se vozím pro radost, kdežto SLZ a letouny jsou k přepravě z místa A do místa B. Samozřejmě to tu radost nevylučuje.
A akrobacie bez motoru, co může být více vzrušující?...

11 JR JR | Web | 11. května 2007 v 23:37 | Reagovat

3 tisíce? Jak dlouho to ten nebožák/čka letěl/a?  To mi přijde už trochu víc než moc...

Akrobacii bez motoru bych rád zažil :-)

12 DJ- JR DJ- JR | 13. května 2007 v 19:04 | Reagovat

To je taková finta, létá se na tzv. vlně tj. využívá se vzestupného proudění při stálém větru na úbočí pohoří. To se pak ani nekrouží a letí se jen dopředu. Navíc to bylo někde v Brazílii. Standardně se rekordy dají létat na Novém Zélandu.
Akrobacie na Blaníku je reálná do maximální vzletové hmotnosti 400 kg. na našich storjích to znamená, že posádka může mít maximálně 195 kg. To tedy znamená, pane JR, že odečtěte svou hmotnost od tohoto čísla a začněte hledat lehkého pilota s příslušnou akrobatickou doložkou. Já ji nemám :), ale chci si ji časem udělat. Ale asi nezhubnu.:)))

13 JR JR | Web | 16. května 2007 v 7:12 | Reagovat

DJ: no, to bude problém, já evidentně taky nezhubnu, proto budu potřebovat zřejmě nějakou anorektickou pilotku akrobatičku :-))

14 mirka mirka | E-mail | 2. července 2007 v 17:33 | Reagovat

ahojky, písni mi jakej to byl zážitek... velkej adrenalin?? Nebo je lepší skočit bugee jumping?

15 JR JR | Web | 4. července 2007 v 17:01 | Reagovat

Mirka: pro mě to moc adrenalin nebyl, spíš taková pohodička, klídeček, kochání se, paráda.... tak nějak :-)

16 gnvjkxdf gnvjkxdf | 9. ledna 2008 v 19:30 | Reagovat

jo je to nádhera.přesně v tutom letadle jsem letěla na moje narozky.Je to fakt nádhera

17 Pítr Pítr | 26. února 2008 v 12:16 | Reagovat

Jo ok taky už jsem letěl ale aerovleky

18 Petr Pilot Petr Pilot | Web | 8. května 2008 v 10:37 | Reagovat

Krásné taky už jsem letěl

19 Franta Anděl Franta Anděl | E-mail | 3. srpna 2008 v 10:54 | Reagovat

Motorařina je především doprava, plachtařina je sport. Vem si rozdíl mezi motorovým člunem a plachetnicí. A adrenalin tam je. Představ si, když máš vybraný pole na přistání ve 200 metrech a nalítneš 5 m/s stoupání do 2500 m. To si nedovedeš představit ten pocit. Ta volnost je limitovaná počasím a pilotem. jinak každý plachtař musí ovládat základní akrobacii.Vývrtky, pády atd.

20 Kubin Kubin | E-mail | Web | 16. listopadu 2011 v 6:26 | Reagovat

Docela jsem o tom četl a souhlasím s tebou....

21 BillyzLon BillyzLon | E-mail | 22. května 2017 v 3:46 | Reagovat

ajanta apcalis viagra viagra levitra
http://viagra-withoutadoctor.net - viagra without a doctor prescription
  how often can you take 20 mg of viagra
<a href="http://viagra-withoutadoctor.net">viagra without a doctor prescription
</a> - viagra 5 mg online return to board index
viagra generic online biography

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama