Indonéské střípky část osmá - velebné chrámy na Bali

18. listopadu 2007 v 12:32 |  Indonésie 2007
Jelikož se u nás neděje nic zajímavého (lom-hospoda-lom-hospoda), dovolím si opět se vrátit k indonéskému tématu a sice ke starobylým chrámům, tak jak jsem je onehdá nabízel v anketě o další pokračování mých indonéských postřehů.

Pokud jde o chrámy, tak to je jednoznačně záležitost ostrova Bali. Na Floresu byly tak maximálně mešity, anebo kostelíky, nic starobylého. Na Bali je naopak zastoupeno hned několik náboženství z těch prastarých, a pro nás architektonicky zajímavých, jmenujme především animismus a hinduismus. My jsme za těch pár dní stačili navštívit chrámů hned několik. Bohužel, měly téměř všechny návštěvy (až na vodní chrám) jednoho společného jmenovatele: davy turistů. Na duhé straně pak davy různých prodejců a samozvaných průvodců z řad domorodého obyvatelstva. Kolem vstupů do chrámů pak možno nalézt změť stánků se vším možným, zejména pak nevkusnostmi všeho druhu.
Musím přiznat, že ačkoli po stránce architektury se mi všechny chrámy velice líbily, byl jsem přec jen zklamán, protože jsem absolutně necítil žádnou "duchovní" atmosféru, nebo jinak - představoval jsem si to prostě tak trochu jako z Indiana Jonese - chrámy napůl zarostlé v džungli, sem tam nějaký ten bojácný domorodec, ale jinak pusto prázdno a atmosféra dobrodružství, která by se dala krájet. Tak to se nekonalo a z dnešní pohledu je zřejmé, že to byla nereálná představa.
Chrámy jsou tu dnes prostě z velké části pro turisty, a místní se už naučili z toho těžit. NAŠTĚSTÍ u každého chrámu, kde jsme byli, byla část vyhrazená jen pro věřící a mnichy, do této části turisté nesměli. I když za drobnou úplatu (rozumněj dar místním mnichům) se asi dalo zařídit i to. Věřím však, že určitě ne všude.
Tohle sice není chrám, ale jedna z "branek" našeho hotelu na Bali, který byl stavěný v tradičním stylu. Nepůsobilo to kýčovitě, naopak, myslím, že to bylo velmi vkusné a pečlivě zpracované. Umím si představit (jelikož jsem to x-krát na vlastní oči viděl), jak by takový "tradiční styl" dopadl v USA. Samý beton a plastik. Tady to alespoň vypadlo velice věrně.
Na tomto snímku je jedna z největších atrakcí Bali - pobřežní chrám Tanah Lot, který je za odlivu spojený s pevninou (viz následující foto), při přílivu pak ostrovem. Zrovna zde se přímo do chrámu vůbec nesmělo, pouze vám skupinka mnichů dole u pramene dala symbolické požehnání.
Lidí tu ale bylo snad úplně nejvíc. Pro turistu nebylo pomalu ani kam si uplivnout. Jedním z důvodů je i to, že je tento chrám velice snadno dosažitelný z turistických rezidencí na jihu ostrova.
Tirtagangga neboli Vodní chrám, jak jsem si ho překřtil, vlastně ani není v pravém slova smyslu chrámem, je to rezidence nějakého dávného balijského vládce, který měl rád vodu a různá jezírka a bazénky. Místo samo o sobě velice kouzelné a vhodné k rozjímání, dokonce se tam dá i vykoupat. Přitom zrovna tohle byla ta pozitivní výjimka, kde nebylo moc lidí.
Nevím, zda to bylo tím, že už byl podvečer a trochu pršelo, spíš tím, že to bylo více ve vnitrozemí ostrova, v podhůří místních hor (vzpomínám si, jak se náš řidič klepal zimou, zatímco my jsme konečně úlevou vydechli a přestali se potit v tričku).
Po těchto kamíncích se dalo chodit. Vypadá to zvláštně, možná i nebezpečně, ale je tam hloubka tak max. do pasu a ty "dlaždičky" jsou vlastně sloupce až ode dna, čili velmi stabilní. Nicméně maje v ruce foťák, našlapoval jsem velice opatrně (kdybych byl věděl, co pak přijde, možná bych se ani tolik nesnažil...)
Jeden z bazénků, v kterém se ve "vodním chrámu" dalo koupat. Nám se ta voda ale moc nezdála, navíc jsme plavky s sebeou neměli. Za zmínku tak aspoň stojí místní zábradlí u vlezu do vody, ve tvaru draka.
Ještě jedna "sošná" fotka na závěr z vodního chrámu, který se mi ze všech navštívených líbil nejvíce (přes nejhorší počasí).
Tohle už je jinde, tento chrám jsme zase nazvali "opičí" a kdoví, možná i opičí opravdu byl, protože se nacházel v samotném srdci "monkey forrest" neboli "opičího lesa", další velmi turistické atrakce. Jelikož jsme se zde ale prvně viděli s volně žijicícími opicemi, byla pro nás architektura dost vedlejší záležitostí a daleko víc nás zajímali opičky.
Opičkám bych rád ještě věnoval samostatnou kapitolu, tak jenom jedna na ukázku.
Na náměstíčku chrámu je několik soch, mezi nimi tato socha zlé bohyně
Rozhodně největší chrám, který jsme na Bali navštívili byl Besakih, už po návratu z Floresu, tuším, že poslední den před odletem, možná dokonce přímo v den odletu. Na výše uvedeném obrázku (foto už z foťáčku J&K) je dobře vidět, že do chrámů vás nepustí s nezakrytýma nohama - musíte si pronajmout, nebo koupit sarong - místní obdoba sukně. Levný "pronájem" sarongů funguje u každého chrámu, někde vám jej dokonce půjčí zdarma. Besakih je ovšem nejvvyhlášenějším chrámovým komplexem na ostrově a tomu odpovídají i ceny, proto jsme si v tomto případě sarongy rovnou koupili přilehlých stáncích. Tuším, že jsme nakonec usmlouvali stejnou cenu, jakou chtěli u vstupu za pronájem.
Do Besakihu jsme dorazili relativně časně ráno, takže se to tam turisty ještě moc nehemžilo (naštěstí) zato žebravé děti pak neměli nikoho jiného "v merku", než právě nás. Na jejich jako kolovrátek se opakující říkanku "gimemoney-gimemoney-gimemoney" budu ještě dlouho (s hrůzou) vzpomínat.
Samotný komplex v Besakihu je docela rozhlehlý a musíte (údajně) mít průvodce, který vás provede tak, abyste náhodou nevlezli někam, kam vlézt nesmíte. Jo a když už, tak vás tam vezme průvodce sám a o něco si za to řekne. Ach jo... takové duchovní místo a oni z toho udělali jeden velký bussines (foto J&K)
..and they're buing a strairway to heaven... (foto J&K)
Pro našince je to vskutku impozantní místo a má to něco do sebe. Besakih leží celý na kopečku, je z něj (za lepšího počasí) asi vidět i moře a celkově to místo má určitě svůj genius loci. Kdyby jen mu toho bylo dopřáno. (foto J&K)
Toto vyjímečně není turistická atrakce, takto vypadá na Bali spousta soch - oblékají je do sarongů a obkládají obětinami z palmových listů, ovoce, květů a vonných tyčinek. Měli jsme to tak i v hotelu a musím říci, že to příjemně voní a je to moc pěkné. (foto J&K)
Zde naposledy Besakih v celé své kráse, můžete vidět, že bylo trochu zamračeno a hory se ztrácely v mlze a oparu (foto J&K)
Na úplný závěr jedna taková "zeměpisná zajímavost" - na Bali mají (kupodivu) kruhové objezdy. Mají jich docela dost a je dobrým zvykem, že na každém větším je nějaká socha. Někdy, jako v tomto případě, je to docela veliké sousoší. To nás upoutalo hned první den, když jsme jeli taxíkem z letiště do hotelu a nepřestalo nás to fascinovat po celou dobu, co jsme tam byli. Jsou to leckdy vskutku mistrovská díla obřích rozměrů provedená do nejmenší detailů. Inu jiný kraj...
My zase máme uprostřed kruháče vodotrysk v řece! :-)

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.