2 Hot nights in Budapest

3. dubna 2010 v 22:10 | JR |  Rakousko-Uhersko 2009

Je to už pamalu půl roku, co jsem měl rozepsal blog z dovolené v Rakousku Uhersku a moc daleko jsem se v něm nedostal. Přesto by bylo škoda nevzpomenout na návštěvu hlavního města MLR Buda-a-Pešti.
Panorama Parlamentu je asi nejprofláknutější fotografický mus Budapešti, i já jsem přispěl se svou troškou magebajtů do mlýna.

Pro navození atmosféry si dovolím něco málo libých tónů písně Budapest, od mé oblíbené (možná nejoblíbenější) kapely Jethro Tull

Sice tento záznam není tak pěkný, jako je originální verze z alba Crest of a Knave, ale pořád je to pěkná muzika.

Těžko vám už dneska popíšu, co všechno jsme v hlavním městě Translajtányje viděli, spokojím se s konstatováním, že Budapešť je děsně, ale děsně podobná Praze. V dobrém i ve zlém, pravda, Praha je o něco malebnější (přeci jen, alespoň do této míry jsem vlastenec), ale jinak je to velmi podobné. Připadlo mi to jako jeden velký Žižkov, místy šmrncnutý Vinohrady s takovými malými Hradčanami, kde si to ovšem nějak zkazili a místo krásného budapešťského hradu tam mají ošklivý moderní betonový hotel Hilton (což nechápu).

odraz
moderna vs. stařerna

řetězový most shora
Slavný řetězový most je od hradu krásně vidět.

hradní panorama
No, páni maďarští stavitelé to s těmi Hradčanami nějak nedotáhli. To ošklivé je Hilton.

most v noci - barva
Tuhle fotku znáte z PFka, tak zde ještě v barevném provedení (moc se mi líbí - a na to, že je to z ruky, to považuju za úspěch)

Strávili jsme tam dvě poměrně horké noci (protože náš pokoj v hotelu byl těsně pod střechou a klimatizace nějak nestíhala tu poměrně velkorysou místnost uchladit, přes den jsme většinou prolézali město - mám takový nejasný pocit, že jsme ho snad celé prošli pěšky, byť vím, že je to nemožné. Z části jsme jezdili i metrem (opět podobným pražskému) ale hodně jsme fakt proťapali po svých.

parlament ve dne
Parlament je samozřejmě krásný i z blízka. Jen ta fronta na prohlídku, ta nás odradila.

palace of terror
Palace of terror - sídlo někdejší tajné bezpečnosti je na Andrásy Út (strááááášně dlouhé ulici)

slon
Jako mají v Praze krávy, tady mají všelijak barevné slony.

náměstí hrdinů
Andrásyho ulice končí na Náměstí hrdinů, za kterým je pěkný park a v něm městské lázně.

lázně 1
Takto vypadá jeden z vchodů do lázní

lázně - vnitřní výzdoba
A takto interiér vstupní haly

lázně .. venkovní bazeny
A zde lázně samotné - venkovní část.

V lázních jsme si celkem užili - je to veliký komplex plný různých bazénků v římském stylu (opravdu nádherné interiéry) s různě teplou vodou. Několik saun, jedna z nich s neskutečnými 100°C - to byla doslova lidská pekárna, tam jsem nevydržel moc dlouho. neb mi už asi po půl minutě začalo doutnat obočí. Rád jsem se pak utíkal zchladit do přilehlé bazénku, kde mezi ledovými krami řádila banda tučňáků. Ne, vážně, byl studený  a opodál padal z nějakéhu systému do kádě vedle sauny led ve formě takové tříště, což bylo velice příjemné na sebe "cákat". Fakticky, nevšední zážitek. Doporučuji.
Maďaři jsou vůbec termální bazénový národ, my jsme pak navštívili ještě jedny termální koupele na severovýchodě Maďarska a musí se nechat, že to mají zmáknuté a "termálování" je tam velice populární.

"Hradčany v noci"
Rozloučím se ještě jednou noční fotečkou a popřeji všem bloggerům dobrou noc.

2 lidé ohodnotili tento článek.