Geysir 7.-8.6.2010

2. října 2010 v 12:36 | JR |  Island 2010
Zpátky na Island! Dneska vám převážně multimediálně představím jednu z největších turistických atrakcí ostrova ohně a ledu, horké gejzíry v Geysiru.
Dle předpokladů to byl jeden z vrcholů výpravy, přeci jen, my karlovarští máme k těm horkým pramenům nějaký blízký vztah a Geysir je právě ten prapůvodní gejzír, který dal všem ostatním gejzírům jméno. Nedávno běžel v TV nějaký spot o Varech, kde pan Burachovič říkal, že vlastně to, co máme u nás, je nejblíže k vidění právě až na Islandu, a to právě na tom místě, kam vás dnes zavedu.

Strokur z dálky
pohled s kopce s názornou ukázkou erupce Strokkuru

Vlastně jen navazuji na předchozí vyprávění, do oblasti Geysiru jsme přijeli někdy na večer, a už z dálky jsme spatřili obrovský sloup vody, až jsem si říkal, co to sakra....? Než mi došlo, že jsme právě viděli výron gejzíru, tak dvacet metrů vysoko!

Samotná oblast není nikterak veliká, je to takové pole pod menším kopcem, dole vede silnice a pod ní je hotel, restauračka a obchod se suvenýry. Měli jsme v plánu tam nocovat, takže jsme se v hotelu zeptali na kemp, který byl jen pár metrů zpátky na druhé straně silnice. Také nám řekli, že můžeme využít hotelový bazén a sprchy, otevřeno že je ale už jen asi půl hodiny, takže jsme se ze všeho nejdřív běželi vysprchovat, Gabča se s tou sešívanou bradou stejně koupat nemohla.
Koho jsme ve sprchách nepotkali - skupinku čtyř Čechů z Prahy, kteří pak také spali kousek vedle nás v kempu (jinak liduprázdném). Potom už honem honem ke gejzírům.

Geysir 1
Takto jsme pratatíčka gejzírů viděli bohužel celou dobu - kde nic, tu nic

V zásadě jsou tam dva "prsakací" - Geysir, který tomu všemu dal jméno, sám však už moc aktivní není. Vybuchuje už jen 2x za den a my bohužel neměli tu čest a druhý je Strokkur, který zase prská co pět minut, což má tu nevýhodu, že si říkáte "tak ještě jednu a už půjdeme..." a může to trvat dvě hodiny :-)

Strokur 1
večerní Strokkur v počátku své erupce

Nemít hlad, nevím, jak dlouho bychom tam stáli a čekali na další ukázku tohoto přírodního divu...
Kemp byl opravdu prázdný, přišlo nám zvláštní, že se autem jezdilo přímo na trávu (krásně střiženou, měkoučkou), ale pak jsme zjistili, že to je naprosto běžné, s nějakými "sajty" si nikdo hlavu neláme, prostě kam se složíte a kolik místa zaberete je zcela na vás (v USA to je třeba úplně jinak, každé místo je víceméně přesně vyznačeno a tím pádem je i počet aut, či stanů omezen). Udělali jsme si zbytek kuřete od oběda a k tomu instantní brkaši a šli jsme spokojeně spát, těšíc se na ráno, až si to celé prohlédneme znovu.

Do bílé noci se sem tam ozvalo "prsknutí", ale to jsme ani neslyšeli, plni zážitků jsme to zalomili docela rychle.

Ráno nás zkásla malá holčička o 2 tisíce ISK za nocleh (myslím, že nejvyšší cena za kemp, kterou jsme platili, ale přitom celkem v pohodě), sbalili jsme stan a hned jsme spěchali zpátky ke Geysiru a vznikla většina fotek co zde vidíte.

Strokur 2

Strokur 3

Měli jsme krásné počasí, málo lidí, davy dorazili teprve v průběhu dopoledne autobusy z Reykjavíku. Existuje jedna stránka s web kamerou, která přímo ukazuje dění živě na místě, když jsem to sledoval v průběhu léta, tak tam bývá dost narváno, čili jsem ještě dodatečně ocenil, jakou jsme tam vlastně měli pohodu.

jezírka u Geysiru
Kromě gejzírů jsou tam i krásná horká jezírka, mám pocit, že dát si do nich párek, za chvíli je ohřátý...

jezírka u Geysiru 2

Nikam jsme nespěchali a tak jsme si vylezli nahoru na kopec, kvůli rozhledu do kraje, který byl opravdu nádherný. Ostatně, posuďte to sami z fotek.

kopec u Geysiru
Rozhodli jsme se, že z tohoto vršku bude krásný rozhled...
Strokur z dálky 2
... a byl!

Gábi u nápisu

krajina kolem Geysiru
pohled na druhou stranu také nebyl k zahození, co říkáte?

Gábi u Geysiru 2
Jak jsem už psal, tohle tam pokrývalo celé stráně, místy to byly úplně modrá pole

čekání na erupci
Když už jsme byli dostatečně vynadívaní, byla největší legrace pozorovat ostatní turisty s napřaženými fotoaparáty, jak je postupně bolejí ručičiky z toho všeho čekání a jak každou chvíli někdo nedočkavě cvakne při sebemenším "zachrochtání" z jícnu Strokkuru.

Strokur "bublina"

Vzácný okamžik, jehož vystihnutím jsem strávil asi půl hodiny . na začátku exploze se totiž utvoří taková bublina, která pak teprve praskne (trvá to jen chviličku, ale vypadá to fakt srandovně)

Strokur 7

Na mobil jsem natočil i malé video, ten podstatný okamžik přichází až 1:50 minuty, tak si to klidně posuňte, ať zbytečně nečekáte.

Jinak ke gejzírům obecně, abych citoval co jsem posbíral na netu:

Geysir (též známý jako Velký Geysir či The Great Geysir) je gejzír, podle kterého se odvozuje termín gejzír popsaný prvně v roce 1294. Geysir se nachází v oblasti prolomového riftu Haukadular 80 kilometrů východně od Reykjavíku na jihozápadním Islandu. Frekvence se pohybuje v rozmezí 5 až 8 hodin. Vařící voda je vyvrhována až do výšky kolem 60 metrů.
V roce 1915 činnost gejzíru ustala, ale následná zemětřesná aktivita v oblasti ho zase probudila k životu v roce 1935. Po sérii zemětřesení, které zasáhly oblast v roce 2000 opět Geysir chrlí vodu. Jeho výtrysky ale mohou být značně nepravidelné, co se mohutnosti týče a mohou často na dlouhé roky ustat.

erupce

Strokkur (v islandštině znamená máselnice) je gejzír v geotermální oblasti u řeky Hvítá na Islandu. Strokkur leží jen několik metrů od známého Geysiru, ale na rozdíl od Geysiru, který je nepravidelný a může být po několik let nečinný, chrlí Strokkur pravidelně každých 5-10 minut vařící vodu do výšky více než 20 metrů.

Pak jsem našel ještě jedno zajímavé schéma, jak se to vlastně celé stane, že to prskne, tak se podívejte sem:

Náš malý městský gejzír vídáme poměrně často a je to trošku jiné tím, že to chrlí vlastně pořád, nejsou to takové výbuchy, ale o to silnější to asi musí být. Kromě toho jsme už viděli gejzír Old Faithfull v Yellowstone, který je asi ještě větší než ty Islandské, ale zase se k němu nemůžete moc přiblížit. Nechají vás přijít tak max. na padesát metrů, jestli si tedy dobře vzpomínám. Navíc jsou intervaly mezi výbuchy poměrně dlouhé.

V každém případě je gejzírů na světě ještě víc, doufám, že ještě někdy nějaké uvidíme, třeba ty na Novém Zélandu vypadají velmi lákavě. No ale nejdřív ta Bolívie...           ; -)

tím by se to jinak jezdilo...
Když chcete vyrazit do vnitrozemí, potřebujete opravdu pořádný dopravní prostředek, jako třeba tenhle busík.

Nám s naším obyč autíčkem nezbývalo než se vydat normální cestou dál, směrem na jih a o tom si povíme zase příště.

Gejzírům zdar, Vřídlu zvláště!

1 člověk ohodnotil tento článek.