Od Skógafossu směrem na Landmannalaugar aneb Islandský Mordor, 9.6.2010

31. října 2010 v 12:39 | JR |  Island 2010
Přípravy na cestovatelský festival  Caminos vrcholí, udělal jsem tak ukrutnou čistku ve fotkách, že jsem z toho ještě celej špatnej. Nejsem marketingový expert, tak nevím, jestli uveřejnění dalšího článku z Islandu mi na tu přednášku přiláká více lidí, nebo naopak méně. Je mi to ale vcelku fuk. Prostě mám čas a chuť tak vám dnes ukážu pár obrázků z naší túry islandským Mordorem.

Mordor 8
pěší pochod islandským Mordorem (tady je to ještě "zelené")

Během plánování celého výletu jsme se těšili na několik pěších túr, které jsme měli v úmyslu udělat. Jednou z nejkrásnějších měla být dvoudenní (případně vícedenní) túra v oblasti Landmannalaugar. Jenomže! Právě tato oblast byla nejvíce zasažená erupcí sopky Ejafjallajökull letos v dubnu. Ostatně tu erupci jste asi zaregistrovali úplně všichni, protože to mělo poměrně masivní publicitu. V překladu ten jazykolam znamená " ledovec ostrovních hor" a první výbuch nastal už 20.3.2010 - to ale bylo spíš jen "pro pobavení turistů" lidé se na to jezdili koukat z celého Islandu (a světa), co jsme slyšeli, tak bylo zcela běžné, že rodiny i s dětmi se chodili projít až ke žhavé lávě, prostě atrakce.

Do tuhého šlo až při druhé vlně erupcí, která začala 14.4.2010 a která byla 10x silnější, než ta předchozí, pak už to všichni známe - mračno sopečného popela, letadla uzemněná, dramatické fotky vulkanického pekla a farem i se zvířaty zasypaných černým popelem. Prostě Mordor.

No, pravda je taková, že když jsme tam dorazili my, byl už vlastně klídek (naštěstí) a zřejmě i ty nehorší následky už byly "uklizeny", protože to vypadalo podstatně méně dramaticky, než v televizi. Tím nechci říct, že by to bylo nějak idylické, to v žádném případě, ostatně obrázky uvidíte sami. Ale třeba silnice byly úplně v pohodě, jenom u mostů bylo vždy před a za mostem kus štěrkové cesty, jak to předtím vykopali, aby povodňová vlna nezničila mosty a pak zase zahrnuli. Prostě jsou tu na takové věci zvyklí.

Skógafoss 3
Skógafoss

My jsme se ráno pouze přesunuli od vodopádu Seljalandsfoss kousek dál k dalšímu vodopádu - Skógafoss, kde už jsme viděli "Mordor v plné kráse". Vyšplhali jsme se nahoru k vrcholu vodopádu a vydali se na celodenní pěší pochod podél řeky. Už jsme byli rozhodnutí, že půjdeme jen tam a zpět, že na vícedenní přechod není počasí (bylo zamračeno a celkem zima), navíc poté co jsme absolvovali pár hodin chůze sopečným prachem, který se vířil s každým došlápnutím, rozhodli jsme se to otočit ještě dřív (celkem jsme šli asi 4,5 hodiny).

Skógafoss 2
Na vrcholu vodopádu Skógafoss

Mordor 1
Z počátku na cestě ještě byla vidět i zelené tráva

Mordor 5
postupně už ale bylo všechno posypané popelem

Byli jsme úplně černí od prachu, zaprášení, špinaví, připadal jsem si jak havíř v černouhelném dole, kdo šel druhý, měl tu smůlu že mu ten první vířil prach do očí, případně naopak, to podle toho odkud foukal vítr. K dovršení všech nepříjemností jsme díky totálně zamračenému počasí tu slavnou sopku ani neviděli. Po cestě jsme potkali jen asi 4 další lidičky, jindy je to asi mnohem frekventovanější.

Mordor 6
I zde ještě pořád něco žije

Mordor 7

Tam někde je Ejaf....
Někde tam, kam ukazuji, je v mracích ona slavná sopka Ejafjallajökull

Po návratu jsme se také koukali na fotky od D a RM, kteří to šli před dvěma lety celé a musím říci, že v tom teda byl rozdíl! Hlavně co se poměru černé a zelené, resp. vůbec všech dalších barev týče!

Muchacho v Mordoru
I náš talisman Muchacho valil oči, co je to za černé svnistvo?

Ten den jsme ještě popojeli k  černému ledovci Sólheimajökull, který byl černý už dříve, od jiných erupcí před mnoha lety. Myslím, ale, že teď byl ještě černější, než jsme ho viděli na obrázcích. Také tam jsme si udělali menší procházku, napřed k ledovci samotnému, a pak na vyhlídku nad ním.

černý ledovec Sólheimajökull
černý ledovec Sólheimajökull je černý už dlouho, ty nánosy popela na kamenech v okolí jsou ale čerstvé

černý ledovec Sólheimajökull 2
Drak černý, ledový

černý ledovec Sólheimajökull 4
čelo ledovce  Sólheimajökull, budete-li se dívat pozorně, objevíte takové malé černé tečky v levé straně snímku - to jsou lidi (jen tak pro srovnání velikosti)

černý ledovec Sólheimajökull 6
Sólheimajökull ještě jednou z vyhlídky, na kterou jsme se vyšlhali boříc se místy až po kotníky do popela

černý ledovec Sólheimajökull 7
To není ptáček zasypaný popelem, to je jen stéblo trávy na kterém zůstala zvláštní lepenice popela smytého deštěm ze stráně

Na večer jsme pak dorazili ke skalní bráně Dyrhólaey, kde jsme mysleli, že budeme pozorovat papuchalky, ale byl tam zákaz vstupu (právě kvůli hnízdění ptáků v tomto období) a tak jsme si jen prohlédli tamní bizarní skalní útvary a popojeli ještě kousek ke skalní jehle Reynidrangar na nejjižnější bod Islandu, kde jsme udělali pár celkem zajímavých foteček a na noc jsme se přemístili do městečka Vík, kde jsme v kempu konečně smyli ten sopečný prach a unaveni ulehli do stanu, pokud si dobře vzpomínám, tak už za jemného bubnování dešťových kapek.

Dyrhólaey
Dyrhólaey - bizarní kamenné útvary na pobřeží

Dyrhólaey 2
Dyrhólaey - bizarní kamenné útvary na pobřeží z blízka

Dyrhólaey - kytka
a život si najde cestu všude...

Reynidrangar 3
Reynidrangar  skalní jehla

Reynidrangar 1
a nebo by se to taky dalo nazvat "vulkanický falický symbol", že?

Reynidrangar pohled směrem ke skalní bráně Dyrhólaey
Gabči posezení na "oblázcích XXL", v pozadí skalní brána Dyrhólaey, ke které jsme se blíž nedostali, neb byl vstup zakázán, kvůli hnízdícím ptákům.

Pokračování až po přednášce ;-)

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 DJ DJ | 31. října 2010 v 22:54 | Reagovat

Ne, nebudu to číst, vždyť si to v sobotu RÁNO

2 DJ DJ | 31. října 2010 v 22:55 | Reagovat

poslechnu

3 JR JR | 1. listopadu 2010 v 7:34 | Reagovat

Správně! Akorát v sobotu bude z těchto fotek ukázána jen asi polovina, ani ne a nemohu zaručit správné pojmenování protože si ty zatrolené islandské názvy prostě nejsem schopnej zapamatovat.

4 jm jm | Web | 1. listopadu 2010 v 8:19 | Reagovat

Úžasný fotky, prostě úžasný.

Vodopádisti celého světa, spojte se!

To je krásný koníček, ty vodopády. Možná, až budeš dělat luxusní koupelnu, tak by bylo stylový, kdyby Ti voda do vany tekla nějakým vodopádíkem:-)

5 JR JR | 1. listopadu 2010 v 8:36 | Reagovat

JM: ó díky, celý se rdím!

Já ovšem nejsem ani tak moc "vodopádista", to jenom, že prakticky kamkoliv na Islandu namíříš objektiv, tam nějaký je. To asi platí obecně pro ty severské země, alespoň takovou mám zkušenost. Takže mně se už prostě trochu "okoukaly".

Já jsem vyloženej "ledovcista", až budeme mít jednou tu luxusní koupelnu, tak vážně uvažuju, že si tam jeden malý ledovec pořídím a až se budu rochnit ve vaně, tak se mi do ni bude telit :-)

6 littlekey littlekey | 1. listopadu 2010 v 10:45 | Reagovat

Taky to nečtu, čekám na sobotu. Mám tendenci okolosedícím vyprávět co bude následovat, když to znám :-)))

7 Proky Proky | E-mail | Web | 1. listopadu 2010 v 19:48 | Reagovat

Už jsem si říkal, kde pak je další článek, že by Jarda zase někam vyrazil?! A dnes konečně je to tady. Pěkné fotečky. Já to četl, v sobotu asi nepřijdeme, tak snad příště. Každopádně držím palce, aby bylo hodně posluchačů a vyprávění šlo...

Zajímavá krajina, trochu i ponuré tou převažující barvou šedé a černé.

PS: Pozdravuji ženu a Muchacha!

8 JR JR | 1. listopadu 2010 v 22:26 | Reagovat

Kdepak, žádné cestování teď v plánu není a pořád tak nějak doufáme, že dlouho nebude. Ale zatím stále nemáme důvod necestovat, abych tak řekl.

Je to tam skutečně depresivní, proto se mi hned vybavil Mordor. Je fakt, že pak už bylo všechno mnohem barevnější.

9 Sargo Sargo | 6. listopadu 2010 v 21:19 | Reagovat

Nádhera, nádhera! Vážně škoda, že jsem to nemohla vidět ve velkém. Fotky skvělý a vůbec. :-)

10 JR JR | Web | 7. listopadu 2010 v 22:00 | Reagovat

Je to div, ale získal jsem 3. místo v ceně diváků! To je veliký úspěch, v takové konkurenci!

Děkuji velice všem dostavivším se Hujerovcům :-)

11 Littlekey Littlekey | 8. listopadu 2010 v 8:47 | Reagovat

Blahopřeji! PS: Dal jsem tam sto lístků s tvým jménem, je vidět, že to bylo málo. Byli jsme domluvený na zlatou, tedy jestli mi rozumíš :-))

12 Sargo Sargo | 9. listopadu 2010 v 14:55 | Reagovat

Panejo, tak to gratulace veliké pro Miss Sympatie! :-D Teď abys někam zase vyrazil, aby bylo co na příští rok... :-D

13 JR JR | 9. listopadu 2010 v 20:24 | Reagovat

děkuji, děkuji, jsem ještě celý rozechvělý...

Už pomalu chystám repeté pro noční ptáčata.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.