Finsko část druhá - Po Laponsku na sněžnicích

7. dubna 2011 v 11:40 | JR |  Finsko 2011
Druhý den ráno jsme se probudili do velmi zamračeného dne. Vůbec se nám nechtělo věřit předpovědi počasí, která slibovala na večer jasnou oblohu. Ta je totiž co se týče sledování Polární záře podmínkou nutnou, nikoliv postačující. Ale nepředbíhejme.
V tomhle domečku jsme v Muoniu bydelli - teda né v té poštovní schránce, v tom co je v pozadí za Gabčou!

Původně jsme měli v plánu "Husky safari" na půl dne, ale bohužel už měli plno, tak jsme se alespoň zapsali na další den na kratší jízdu, a ve stejném hotelu si vypůjčili sněžnice. To jsme ostatně měli v plánu taky, takže jsme to jen prohodili.

turistické sněžnice

Sněžnice jsme měli na sobě poprvé, byly to nějaké laciné pro turisty, v podstatě takové "nazouváky" do kterých se dávala bota do špičky a vzadu se přichytla gumou, ovšem bez možnosti to jakkoli nastavit, takže se to pak všelijak kroutilo a křivilo, což vadilo hlavně Gabče, na kterou neměli dostatečně malé sněžnice.

Spočítal jsem, že aby se dostatečně rozložila má hmostnost a já se nebořil, musela by velikost jedné sněžnice odpovídat rozměrům středně velkého rogala.

Náš pan domácí nám také zapůjčil tuhle "sáňkoběžku" - na tom tam jezdí místní lidé normálně po městě, třeba nakupovat.

Ptali jsme se, jestli jsou na to nějaké zvláštní fígle nebo grify, ale ne, chodí se v tom prý úplně normálně. Nejdřív jsme si to vyzkoušeli malou procházkou po městě (v hlubokém sněhu to i tak není žádná sláva), a pak jsme vyrazili na asi 10 kilometrovou túru na kopec Särkitunturi odkud měl být nádherný rozhled do širého kraje.

Bohužel vzhledem k zataženému počasí ten rozhled nebyl nic extra, navíc nahoře ukrutně foukalo, takže pocitově bylo asi mínus padesát ačkoliv bylo v reálu jen asi 6° pod nulou.

Šli jsme víceméně po "dálnici" pro sněžné skútry, které se tam také několikrát prohnaly (je to v Laponku velmi populární dopravní prostředek), takže to byla dost pohoda a větší část cesty dalo by se klidně jít i bez sněžnic. Hodně naopak pomohly při cestě do a s kopce, to jsem byl moc rád, že mi to neklouže a není to jako v obyč. botách, kdy přes půlku energie ztratíte podkluzováním a bořením se.
hájvej číslo jedna a po ní na sněžnicích kráčí king...

Vrcholová kadibudka

Že jsem byl nahoře opět nucen praktikovat svou zájmovou disciplínu geoshiting asi nemusím psát, ovšem ta kadibudka tam byla opravdu "jako na zavolanou" a nebýt jí, asi bych tam byl někde za keříčkem přimrzlý dodnes ;-)

Husky safari

Cestou zpět jsme potkali karavanu psích spřežení, možná to byli ti, co jsme se tam už nedostali, ale spíš ne, vypadali, že mají sbaleno na vícedenní výpravu (to se tam taky dělá, hrozně by mě to lákalo, ale je to ukrutně drahé).

Sob Laponský, jednoparožný

Po návratu k autu jsme si ještě udělali výlet do horského střediska Pallas , přičemž jsme cestou málem přejeli soba, který pak na nás na druhé straně silnice asi pět minut jen tak nevěřícně zíral. Krásná panoramata a jednu legrační příhodu jsme zažili také u vyhlídky na jezero Jerisjärvi kde nás oslovil jeden pán a cosi nám nadšeně líčil. Jenže finsky, takže jsme mu nerozuměli. Když se vysvětlilo, že jsme cizinci (ach to naše pověstné mimikry), tak nám ukázal na kachnu na kousku jezera, které nebylo zrovna zamrzlé a anglicky povídal: "This is the first duck this summer", tedy že se jedná o první kachnu tohle léto. Nechápal, proč jsme se tak hihňali u slova "léto" přece jenom toho sněhu kolem... :-)

The first duck of this summer

To tam byla poměrně běžná dopravní značka

Hotel Pallas

horské středisko Pallas

Jezero Jerisjärvi

sem se "hópe" přímo ze sauny, zatímco tam v pozadí jezdí lyžaři na běžkách - to musí být krásný zážitek...

No, při kafíčku v hotelu Pallas se venku opravdu docela vyčasilo a Gabča dostala šílený nápad, že bychom jako mohli někde vylézt na kopec abychom měli ten krásný rozhled, co jsme měli mít tam, jak jsme šli dopoledne. Tento šílený až zvrácený nápad jsme realizovali na černé (?) sjezdovce v horském středisku Olos po cestě zpět do Muonia.

Tak, a sem jsme lezli kvůli výhledu (dodrápali jsme se skoro až nahoru)

Byl to opravdu strašlivý krpál, který neměl obdoby a který se dal zdolat jen asi do ¾ , pak už to ani se sněžnicemi nešlo, neboť stoupání bylo pod úhlem cca 90% Ač jsem v tu chvíli láteřil a nadával, že to stačilo už z poloviny kopce, rozhled do kraje byl vskutku nádherný.

hotelový komplex Olos

pohled z pod vrcholu sjezdovky - rozhled do kraje byl vskutku nádherný

sněžnice se velmi hodily i na sestup dolů

taková jedna náladovka s "dlouhým" světlem

Když jsme se vrátili do Muonia, byl už západ slunce - tohle místo jsme si vyhlédli pro pozorování polární záře

Byli jsme pěkně utahaní, když jsme vrátili sněžnice a vrátili se do naší chatky. Uvařili jsme si dobrou večeři a pak sauničku, kterou jsme vyzkoušeli už den před tím a která je mimochodem asi nejlepším finským vynálezem všech dob. Měli jsme ji celou jen pro sebe a jelikož jsme v celém ubytování byli opět samojediní, nebyl problém zrealizovat onu legraci - nahřát se v sauně co se dá a pak vyběhnout ven a hupsnout do sněhu jaksi zcela neoděni, ba přímo nahatí. To je ohromná legrace a velmi osvěžující zážitek, to každému doporučuji, ovšem je potřeba se pak hned zas rychle vrátit do vyhřáté sauny, sic skončíte jak ten pan Ötzi, nebo jak se jmenoval, co ho našli až za tisíce let tam někde na hranici Itálie a Rakouska.

jó saunička, to je pohodička...

a vyválet se pak ve sněhu, to je teprve prča!

Jen a pouze díky báječnému saunění, jsme se vybavili dostatečnou zásobou energie na hlavní bod programu, a sice pozorování oné slavné polární záře, co jsme už o ní úplně všichni četli v Učitelských novinách. A tu si schovám na příště, taková budu potvora ;-)

1 člověk ohodnotil tento článek.