Laponská mikrodovolená anebo Výlet za polární září - část první

3. dubna 2011 v 22:53 | JR |  Finsko 2011
Dneska se to zdá už jen jako sen, ale ještě před čtrnácti dny jsme se pohybovali v místech, kde bylo plno sněhu a nemálo stupňů pod nulou. Byl to takový lehký odskok od blížícího se jara do té pravé kouzelné zimy a ani jsme se nenadáli a byli jsme zpět. Strašně krátká byla ta naše dovolená za polárním kruhem, zato byla ale plná zážitků a splněných přání, tak směle do stručného reportování!
Letiště v Rovaniemi těsně po příletu, tj. kolem jedenácté hodiny večerní

Ano, ano, ještě jsem ani nedopsal zážitky z Islandu (určitě se k tomu ještě vrátím) a už jsou tu nové, čerstvější, z Laponska, okouzlující země za Polárním kruhem, kam jsme se vydali na pouhopouhých pět dní s jedním jediným a přitom nemalým cílem: spatřit opět polární záři. Nebudu vás napínat, protože už to nejspíš stejně víte, byli jsme úspěšní, ale dneska o tom ještě psát nebudu, to si nechám na později. Pokud možno stručně popíšu cestu tam a náš první den na dalekém severu.

Laponská krajina je celkem podobné té naší, když se zima povede. Jen tady je to jaksi stovky kilometrů takto na všechny směry

Cesta samotná byla přímo děsivě úmorná - z Varů do Frankfurtu jsme vyráželi někdy v půl deváté ráno, teď to parkování tam (parkujeme vždycky na placeném parkovišti, ale tom nejlevnějším, odkud se pak musí jet shuttle busem), následovalo odbavení (tentokrát obzvlášť důkladné i s extra prohlídkou mého fototechnikou nacpaného baťůžku), letadlo jsme potom prakticky dobíhali, resp. autobus, který nás k letadlu dovezl. Letěli jsme totiž malým turbovrtulovým letadlem Q-400 společnosti Air Baltic a to přes Rigu do Rovaniemi, kam jsme s přestupem, časovým posunem a celkově s časem stráveným na cestě dorazili někdy o půl jedenácté v noci. Brrr! Někdy si říkám, jestli cenu nejlevnější letenky je možné měřit opravdu jen penězi.

Výpůjčka auta byla naprosto v pohodě, měli jsme mít tu nejlevnější třídu, ale nakonec tam na nás na parkovišti "zbyla" jen Honda Jazz, což je docela fajn autíčko, které těch 1040 km, které jsme s ním za těch pět dní ujeli, hravě zvládlo i v tom místy poměrně obtížném terénu.

Kde byla trochu potíž bylo to, že nám poškodili zavazadlo - poprvé jsme letěli s jednou velkou taškou, místo klasických dvou batohů, Air Baltic jsou totiž nízkonákladovka, takže se za každé zavazadlo, které si s sebou neberete na palubu musí platit extra. No, nacpali jsme to tak, že nám utrhli ucho a poničili spodek té tašky, pacholci (jen nevím, zda to byli pacholci v Německu, Litvě nebo až ve Finsku). No do dneška se s nima o tom dohaduju, snad něco "vysoudím". To je tak, když chce člověk ušetřit.

Tak tedy první noc jsme měli jen a pouze v plánu dojet do motelu Virsta, cca 50 km severozápadně od letiště. Měl jsem s sebou navigaci (Tomtoma, kterého normálně používám i u nás), která nás tam navedla celkem spolehlivě, i když je fakt, že těch cest tam zase tolik není, aby se člověk ztratil.

Asi bych měl napsat, že jsme po cestě projížděli zasněženou krajinou podobnou jako když na Božáku je ta nejkrásnější zima, ale jednak byste mi to po tom dnešním letním a prosluněném dni ani nevěřili, a jednak byla tma a nebylo skoro nic vidět, jen to, že bylo kolem spoustu sněhu.

Když jsme dorazili do Motelu, nebyla nikde ani noha, žádné světlo, všechno zamčené... docela nervy, už už jsme si myslel, že strávíme studenou noc v autě, ale pak jsme se dovolal na majitele a ten nás jen odnavigoval trochu nahoru a za motel, kde už na nás čekal. I tak jsme tam byli úplně sami, ráno jsme mu jen nechali klíčky ve dveřích (říkal, že jede brzo ráno do práce do Rovaniemi).

klasická Burešovka - motel Virsta (to okno úplně vlevo nad tím zasněženým autobusem bylo naše), naše autíčko a polovina výpravy vše all-in-one

Bylo to naše nejlevnější bydlení, pohopouhých 30 EUR za noc, což později to byly vždy x-násobky této sumy. Bohužel, v zimě za Polárním kruhem, se jaksi nedalo plánovitě spát ve stanu, takže náklady na ubytování, které jsme si navíc museli vždy rezervovat (a většinou i platit) dopředu byly enormní ve srovnání s naším standardem na cestách.
Tedy po první velmi pohodové noci jsme ráno popojeli kus dál na sever (podle toho co píšou je to 200 km severněji od polárního kruhu) do Snow Village u městečka Ylläsjärvi. Po cestě se poprvé ukázala nevýhoda navigace - jaksi jak hledá pořád tu nejrychlejší cestu, tak nebere v potaz to, že některé cesty v zimě nejsou vůbec prohrnuté a nelze tam malým autem, resp. autem vůbec jet. Ony teda i některé rádoby prohrnuté cesty jsou trochu noční můra, viz foto.

Teprve v tomo místě byla silnice dostatečně široká, abych mohl zastavit a vyfotit ji, jinde jsme se sotva vešli a já se jen modlil aby nejelo nic proti (P.S. sůl ani posyp se tu nepoužívá, proč taky, to by toho sem museli nasypat haldy za sezonu)

Z té naší návštěvy v ledové vesničce bude asi nejlepší ukázat jen komentované obrázky, ty vám dají poměrně věrnou představu o tom, jak to tam vypadalo. A komu by to nestačilo, může si prohlédnout jejich web

Snow village z venku vypadá jen jako velká hromada sněhu

uvnitř už je to daleko zajímavější

Jsou tu různé pokojíky, kde se večer normálně spí (je to vlastně hotel)

Mají tam nádherný ledový bar (vše je skutečně z ledu)

též nápoje "na zahřátí" se podávají ledově chlazené

chodby resp. všechno je osvětleno pomocí LED světýlek, takže je to celkem barevné

V místě je i kaple, kde se konají svatby, v našem případě však už bohužel tuto možnost nevyužijeme

Z ledu jsou tam vysochané krásné skulptury, zde měli vše stylizováno do přírodních motivů

Ne každý táboráček vás opravdu zahřeje...

Tohle byl pokoj ve stylu disco - ty barvy se měnily a pořád blikaly - tam bych spát nemohl

Zde měli dokonce pokrový stůl, resp. celou pokrovou místnost. Asi klukům navrhnu, že bychom tam mohli někdy ve čtvrtek zapůsobit

Tahle fotka se nemůže jmenovat jinak, než "světlo na konci tunelu"

Tyhle sněžné/ledové atrakce jsou tam na severu velkým turistickým lákadlem, i my jsme se tam těšili, byť jsme něco podobného (sochy z ledu a ledový palác) už viděli na Aljašce. Tam to tenkrát ale bylo ve speciálně chlazeném hangáru, či co to bylo, kdežto tady to musí každý rok uplácat znovu, páč jim to na jaře roztaje.
Často kamarádi komentují tyto fotky s domněnkou, že "to je to, jak jsme tam spali" - tak ne, to bylo až ve Snow Castle v Kemi, o několik dní později a bude si to jistě žádat samostatnou stať.

Venku, před ledovou vesničkou stojí takováhle pěkná dřevěná kaplička

Panorama po cestě z ledové vesničky, nejsem si úplně jistý, ale ten kopec v pozadí je nejspíš hora Ylläs

Nuž ledva jsme se vyblbli ve sněžné vesničce, vyrazili jsme ještě kus na sever, přes horské středisko Ylläsjärvi a tamní bílé kopečky, až jsme nakonec dojeli do městečka Muonio, kde jsme strávili následující dva a půl dne a dvě noci. O tom ale až příště.

P.S. Večer jsem v místním obchodě "alko" - státní síť prodejen "víceprocentního" alkoholu (pivo koupíte i v supermarketu, víno už ne) zakoupil toto poměrně chutné místní pivo. Jméno Saku obal pěkně v národních barvách, vůbec jsem nebyl na pochybách, že je to finské pivo, teprve později jsem zjistil, že je estonské a proto jsem na následující večer musel sehnat jiné, už opravdu místní, abych dostál své tradici, vždy ochutnat místní chmelový mok. Akorát že to estonské chutnalo líp. A kromě toho tamní supermarkety přímo přetékají pivy českých značek (Plzeň, Budvar, Krušovice, Staropramen, Kozel, snad jsem viděl i Zubra a kdoví kolik dalších našich značek ještě)

P.P.S. Když o tom tak přemýšlím, asi se do vkusu čtenářů moc netrefím, přece jenom tento víkend musel už každého naladit na jaro. No ale zase čekat se zveřejněním, než u nás zase napadne sníh... to byste se načekali :-)

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.